вторник, 31 марта 2020 г.


Урок № 13.
Тема уроку: Категорія «біорізноманіття». Генетичне видове й екосистемне біорізноманіття. Природо заповідання як одна із ефективних форм збереження біорізноманіття. Основні категорії заповідних об’єктів.
Цілі уроку: ознайомити учнів з категорією « біорізноманіття », розглянути генетичне, видове й екосистемне біо­різноманіття, причини й наслідки його деградації, розвивати навички порівняння й аналізу на основі фактів; виховувати бережливе ставлення до при­роди; ознайомити учнів з основними категоріями запо­відних об'єктів, сформувати в них уявлення про екомережі; розвивати навички порівняльного аналізу; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зображенням
процесів природокористування, схеми біогеохі­мічних циклів.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
1. Що таке невиснажливе природокористування?
2.Яким чином можна досягти балансу між основними сферами господарської
діяльності
3.Чому зараз приділяють так багато уваги охороні рідкісних видів живих ор­
ганізмів?
III. Вивчення нового матеріалу
Категорія «біорізноманіття». Генетичне видове й екосистемне біорізноманіття. Природо заповідання як одна із ефективних форм збереження біорізноманіття.
У Конвенції про охорону біологічного різноманіття термін «біологічне різ­номаніття» визначається як різноманітність живих організмів з усіх джерел, включаючи наземні, морські та інші водні екосистеми й екологічні комплек­си, частиною яких вони є; це поняття включає в себе різноманітність у рамках виду, між видами й різноманітність екосистем».
Поняття «біорізноманіття» почало широко застосовуватися після того, як 1986 року в США відбувся Національний форум з біорізноманіття, а 1988 року за результатами його діяльності відомий американський біолог Едвард Вілсон видав книжку «Біорізноманіття».
Біорізноманіття, яке існує сьогодні, — це продукт еволюції життя впро­довж мільярдів років, який визначається природними процесами й на який усе більше впливає людська діяльність. Біорізноманіття — це тканина життя, складовою частиною якої є ми і від якої ми повністю залежимо. Для людей біо­різноманіття має економічну, рекреаційну, культурну, екологічну та інші цін­ності. Наше власне здоров'я, а також здоров'я економіки й суспільства в цілому залежить від безперервного отримання різноманітних «екосистемних послуг», замінити які буде або дуже дорого, або просто неможливо, тобто тих вигод, які людство отримує від екосистем. Це послуги екосистем із забезпечення людства природними ресурсами, здоровим середовищем існування, іншими екологічно й економічно значущими «продуктами».
Причини деградації біорізноманіття
Руйнування природного середовища життя
Це основна причина вимирання біологічних видів. Сюди належить заготовка деревини, добування корисних копалин, вируб лісу під пасовища, будівництво дамб і автомагістралей на місці незайманих ділянок дикої природи. Екосисте­ми змушені «відступати», а флора й фауна, що живе в них, утрачає необхідні
умови існування. Природне середовище розчленовується, руйнується і знищу­ється. Порушуються маршрути міграцій. Генетичне різноманіття бідніє. Попу­ляції тварин і рослин не можуть протистояти хворобам та іншим несприятли­вим факторам. Урешті-решт біологічні види один за одним вимирають.
Чужорідні види
Коли людина ввозить у будь-яку екосистему чужорідні біологічні види, вони можуть зайняти екологічні ніші, що до того належали іншим видам. Іноді чужорідні види змінюють усю екосистему настільки, що витісняють інші види, або приносять із собою такі хвороби, проти яких у них немає імунітету.
Надмірна експлуатація природних ресурсів
Деякі біологічні види гинуть саме з цієї причини. Яскравий приклад цьо­го — мандруючий голуб. На початку XIX століття популяція цих птахів у Пів­нічній Америці була найчисельнішою. Але наприкінці того ж століття, у ре­зультаті полювання на них, цей вид опинився на межі зникнення, а у вересні 1914 року в зоопарку міста Цінціннаті помер останній мандруючий голуб.
Швидке зростання населення
У середині XIX століття чисельність населення Землі складала один мільярд осіб. Через півтора століття, коли ця кількість збільшилася до шести мільярдів, люди стали замислюватися, що використання ними природних ресурсів переви­щує допустимі норми. Населення нашої планети невпинно зростає, і з кожним роком темпи витіснення нами різних видів тварин викликає все більше три­воги.
Загроза глобального потепління
Згідно з оцінками Міжурядової комісії з кліматичних змін, протягом остан­нього століття температура на Землі може підвищитися на 3,5 градуса за Цель-сієм. Таке різке потепління може викликати зникнення деяких видів тварин і рослин. За даними досліджень, підвищення температури води — одна з при­чин загибелі коралових рифів, які є середовищем життя багатьох морських ор­ганізмів.
За оцінками вчених, підняття рівня Світового океану на 1 м може призвести до затоплення великих прибережних ділянок заболочених земель, багатих різ­номанітною флорою та фауною. Деякі вчені вважають, що глобальне потеплін­ня викличе танення льодового покриву Гренландії й Антарктиди, а це загрожує екологічною катастрофою.
2. Основні категорії заповідних об’єктів

Територія або об'єкт природно-заповідного      
фонду

Характеристика

Державний заповідник
Створюють для збереження в природному стані типових або унікальних для певної ландшафтної зони природних комплексів з усією сукупністю їх компонентів, вивчен­ня природних процесів і явищ, що відбуваються в них, і для розробки наукових основ охорони природи
Державний природний національний парк
Створюють для збереження природних комплексів, щомають особливу екологічну, історичну та естетичну цінність у зв'язку зі сприятливим поєднанням природних і культурних ландшафтів і використанням їх у рекреа­ційних, освітніх, наукових і культурних цілях
Державний заказник республіканського значення
Територія, виділена з метою збереження, відтворення
та відновлення окремих або кількох компонентів най-
більш цінних типових чи унікальних комплексів
Державний заказник місцевого значення
Територія, виділена з метою збереження, відтвореннята відновлення окремих або кількох цінних для регіону компонентів природи
Державний пам’ятник природи республіканського значення
Територія або окремий природний об'єкт, що мають
особливу цінність і є унікальними або типовими для України. Беруть під охорону для збереження в природному стані в наукових, культурно-освітніх та естетич­них цілях
Державний пам’ятник природи місцевого значення
Територія або окремий природний об'єкт, що мають особливу цінність і є унікальними або типовими для одного регіону
Державний ботанічний сад
Створюють з метою збереження, вивчення та збагачення
у спеціально створених умовах різноманітних рослин для їх найбільш ефективного наукового, культурного й господарського використання
Державний дендрологічний парк
Створюють з метою збереження, вивчення та збагачення у спеціально створених умовах різноманітних видів дерев і чагарників для їх найефективнішого наукового, культурного й господарського використання
Державний зоологічний парк
Створюють з метою збереження та вивчення у спеціально створених умовах об'єктів дикої фауни для науковоосвітніх, пізнавальних і науково-дослідних цілей
Державний парк-памятник садово – паркового мистецтва республіканського значення
Найвизначніші зразки паркового будівництва беруться під охорону в естетичних, наукових, природоохоронних республіканського значення  та оздоровчих цілях
Державний парк-памятник садово – паркового мистецтва місцевого значення
Цінні зразки паркового будівництва беруться під охорону в естетичних, наукових, природоохоронних та місцевого значенняоздоровчих цілях

Державне заповідне урочище
Лісові, степові та інші природні комплекси, що мають велике наукове, природоохоронне й естетичне значення. Виділені для їх збереження в природному стані

Екомережа — це єдина територіальна система, яка утворюється з ме­тою поліпшення умов для формування та відновлення довкілля, підвищення природно-ресурсного потенціалу території України, збереження ландшафтного й біорізноманіття, місць оселення та зростання цінних видів тваринного й рос­линного світу, генетичного фонду, шляхів міграції тварин через поєднання те­риторій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, які мають особливу цінність для охорони навколишнього природного середовища і, відповідно до законів та міжнародних зобов'язань України, підлягають особ­ливій охороні.

IV. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів
1.  Що таке біорізноманіття?
2.Які причини деградації біорізноманіття?
3.Чому треба зберігати біорізноманіття?
V.  Домашнє завдання

Комментариев нет:

Отправить комментарий